Miten selviytyä pimennyksistä? Viisi vinkkiä erityisherkille

viisi vinkkia erityisherkille

Ennen kuin uudenkuun ajankuva ilmestyy ja valottaa seikkaperäisemmin 15.2.2018 tapahtuvaa auringonpimennystä, haluan käsitellä aihetta vähän toisesta näkökulmasta. Pimennysajat ovat poikkeuksellisen voimakkaasti latautuneen energian aikoja, jotka vähemmän herkkäkin yleensä huomaa joko unettomuutena, pohjattomana väsymyksenä tai näiden molempien yhdistelmänä, sekä muina henkisinä ja fyysisinä tuntemuksina. Herkälle ihmiselle nämä ovat usein aikoja, jolloin omassa olemisessa onkin pitelemistä. Ylivirittyneisyys, ahdistuneisuus ja toisinaan suoranainen hajoamisen tunne ovat monelle erityisherkälle tuttuja ilmiöitä. Sen enempää näitä erilaisia tuntemuksia kuvaamatta tiivistän, että pimennysajat (erityisesti kun ne osuvat tarkasti oman kartan tärkeille tekijöille) ovat korkean energian aikaa, ja vaikka kaunista avautumista ja toivottuja muutoksia voi tapahtua, herkille ihmisille tämä voi olla myös todella kuormittavaa.

Avainsanat pimennysajan hyvinvointiin ovat rauhoitu, hiljennä, tasapainota, suojele, maadoita, puhdista ja lepää, mutta miten näitä voisi toteuttaa käytännössä?

Olen vuosien varrella kerännyt tällaisia aikoja varten oman “selviytymisoppaan”. Se on selkeä lista käytännön asioista, jotka auttavat minua pysymään tasapainossa erityisen aktivoivana ja taajuuksia muuntavana aikana.

1.) Tasapainottava ravinto

Ayurvedaa lempeästi mukaileva, omalle kehotyypille yksilöllisesti räätälöity ruokavalio on itselleni ihanteellisin, ja vakaa perusta kokonaisvaltaiselle tasapainolle ja hyvinvoinnille. En kannata minkään ravitsemusoppien orjallista noudattamista, mutta aikana jolloin energiat ovat niin korkealla että meinaa mopo lähteä käsistä (tai ei pääse ylös sängystä), pieni skarppaus ruokavalion suhteen voi olla iso apu.

Mieto, lämmin, mahdollisimman puhdas ja luonnonmukainen ruoka on ainakin itselleni parasta silloin, kun kehon täytyy yrittää sopeutua uusiin taajuuksiin. Jos olo on tavalla tai toisella tasapainoton “pimennysportin” ollessa ammollaan, suosittelen ensisijaisesti kuulostelemaan mitä oma keho kaipaa. Raakaruoka, sitrushedelmät, voimakkaat mausteet, punainen liha, päihteet ja kaikki stimulantit, kuten kofeiini ja sokeri kannattaa jättää vähemmälle. Nyrkkisääntönä vähemmän punaista, enemmän vihreää ja paljon, paljon puhdasta huoneenlämpöistä vettä. Aamun voi aloittaa vaikka haalealla vesilasillisella vihreää savea, joka sekä rauhoittaa ihanasti vatsaa, mutta toimii myös tehokkaana puhdistajana.

Lisäravinteista apua voi olla tasapainottavista luonnonantimista kuten reishi eli lakkakääpä, unettomuuteen ja rauhattomuuteen voi auttaa valeriaana eli rohtovirmajuuri sekä kauranversouute, ja ylikierroksilla olevaa tai uupunutta hermostoa voi tukea monipuolisella B-vitamiinivalmisteella, magnesiumilla ja tryptofaanilla.

Huom! Kerron tässä ainoastaan omista kokemuksistani ja itseäni auttaneista asioista, ja riippuu täysin jokaisen omasta terveydentilasta, mahdollisista lääkityksistä ja allergioista, sopivatko samat jutut myös sinulle. Konsultoi lääkäriä tai muuta asiantuntijaa, jos olet epävarma siitä mikä sinua voisi parhaiten auttaa.

2.) Meditatiivinen läsnäolo

On se sitten metsäkävely, avantouinti, saunominen, imurointi tai jokin meditaatiotekniikka, kaikki mikä palauttaa sinut läsnäolevaksi tähän hetkeen ja tuo kokemuksen mielen hiljentymisestä, on suositeltavaa! Koska pimennysaika yleensä aktivoi hermostoa ja saattaa nostaa pintaan voimakkaita tunnekokemuksia – pimennykset möyhivät alitajuntaamme – voi olo olla latautunut ja reaktiivinen. Joillakin mieli käy kierroksilla niin, että vaikka kaikki olisi periaatteessa ihan hyvin, mielen luomat skenaariot ja tauoton pulina on niin kuormittavaa, että alkaa melkein hengästyttää.

Mikäli meditaatio ei innosta tai ei onnistu, mantran laulaminen on loistava keino saada syvällä resonoiva rauha sisimpään ja mieli hiljaiseksi. Itse rakastan myös keskiaikaista meditatiivista rukouslaulua, joka on upea väline päästä mielen tuolle puolen, syvän rauhan ja läsnäolon tilaan. Kontakti luontoon voi olla suurena tukena, ja jos et pääse hiljentymään ikihonkien juurelle tai villin veden äärelle, eläinystävän touhujen seuraaminen (havainnoiminen ilman ajatuksia) jopa uppoutuminen kukan tai kiven olemukseen voi auttaa, jos pystyt tekemään sen aistien ilman mielen kommentointia.

3.) Äänimaailmat ja matalat taajuudet

Hiljaisuuden kuunteleminen ja olemisen tunteen aistiminen ei ole helppoa, ellei siitä ole omakohtaista ja syvään juurtunutta kokemusta. Tällöin oikeanlainen musiikki voi johdattaa meitä sisäiseen rauhaan ja tasapainoon. Musiikki, joka ei tarjoa mielelle mitään mihin tarttua, on parasta tähän tarkoitukseen. Itse suosin äänimaisemia, joissa on mukana matalia taajuuksia, jotka jo itsessään tasapainottavat aivoja ja rentouttavat hermostoa. Esimerkiksi Youtubesta löytyy paljon ilmaista kuunneltavaa, jos laitat hakuun sanoja binaural beats, solfeggio frequencies tai isochronic tones. Kokeile mikä toimii sinulla parhaiten.

4.) Elektroniikan ja informaatiotulvan vähentäminen

Koska pimennysaikoina tapahtuu sisäisesti niin paljon, voi olla hyvä hiljentää elämää hetkellisesti. Vaikka hiljaisuuden retriitti ilman yhtäkään elektronista laitetta voisi olla monen unelma, se ei aina ole mahdollista toteuttaa. Tietokoneen ja puhelimen käytön vähentäminen, koneiden sulkeminen tai pieni tauko sosiaalisesta mediasta voi olla omiaan lisäämään rauhaa ja tasapainoa elämään tällaisena herkkänä aikana. Television katsominen voi usein tuntua levolliselta ja rauhoittavalta, mutta tällaisena aikana se saattaa lisätä epätasapainotilaa aktivoimalla mieltä ja turruttamalla kehokontaktia. Samalla kun se aktivoi hermostoa, se myös tekee passiiviseksi ja etäännyttää läsnäolon kokemisesta. (Huomatkaa, että minulla ei ole mitään television katselua vastaan, itsekin nautin hyvistä sarjoista ja elokuvista silloin kun on niiden aika.)

5.) Rauhallinen liikunta

Rauhallinen, kehon syviä lihaksia venyttävä yinjooga on oma valintani luonnossa liikkumisen lisäksi. Pimennysaikana voi olla hyvä joko rauhoittaa omia liikuntatottumuksia hetkellisesti, tai sitten aktivoida itseä nousemaan sohvan nurkasta pienelle elimistöä hellivälle kävelylle, omassa tahdissa.

Koska en ole minkään yleispätevien ohjenuorien tai ulkoapäin annettujen sääntöjen suurin ystävä, suosittelen ensisijaisesti kuuntelemaan omaa oloa, ja sitä mikä sinulle olisi parhaaksi juuri nyt. Alla kuitenkin vielä lyhyt yhteenveto siitä, miten tasapainottaa tilannetta.

ylivirittynyt

Jos oireilet pimennysaikana enemmän ylivirittyneisyydellä, vältä mieltä ja kehoa aktivoivia stimulantteja, olivat ne sitten missä muodossa hyvänsä.

uupunut

Jos pimennysaika tuntuu kohdallasi enemmän siltä kuin rekka olisi ajanut yli, ole itsellesi hellä ja anna itsesi levätä, mutta tunnustele tarkoin mikä tuo lepoa ja elpymistä, eikä pelkkää lohtua ja välitöntä mielihyvää. Muista ravita itseäsi vahvistaen, erityisesti näinä pimennysaikoina tarvitsemme paljon raikasta vettä, happea, valoa ja lehtivihreää (rautaa).

*

Kerro kommenteissa miten itse koet pimennykset tai muut poikkeuksellisten energiataajuuksien ajat. Löytyikö näistä listaamistani apukeinoista mitään, mitä haluaisit kokeilla, vai ovatko ne jo käytössä sinulla? Onko sinulla jotain muita hyväksi havaittuja keinoja oman tasapainon tukemiseen? 

Valitsen tällä viikolla kommentoineiden joukosta viisi, joille laadin syntymäkartan ja pienen ilmaisen tulkinnan siitä, mitä elämänaluetta auringonpimennys on aktivoimassa. Laita syntymätietosi (päivämäärä, kellonaika, syntymäpaikka) kommenttiin, tai jos lähetät ne mieluummin sähköpostilla, liitä kommenttiin maininta, että haluat olla mukana. 

Ihanaa, energisoivaa ja valaisevaa pimennysaikaa kaikille! 

Uudenkuun ajankuva, jossa käsittelen seikkaperäisesti auringonpimennyksen luonnetta ja ajankohtaisia teemoja, ilmestyy 15.2. Katja Kokon blogissa. Seuraava Täydenkuun ilta, jossa on mahdollisuus kokea ihanan ryhmän kanssa mantran ja meditaation voima, on 2.3. ja tapahtumaan on vielä paikkoja vapaana. Kartoitan illassa myös ajanlaatua eli kanavoin ajan energioita sekä välitän tietoisuutta kohottavaa ja parantavaa deekshaa. Tervetuloa!


Lue kaikki pimennyksiä käsittelevät kirjoitukseni täältä.

  1. Pimennysaika – tulikaste, vihkimys ja siunaus
  2. Näin löydät pimennyksen kartaltasi
  3. Mitä pimennys tarkoittaa sinun elämässäsi? (tulkinnat)
  4. Miten selviytyä pimennyksistä? Viisi vinkkiä erityisherkille

© 2018 Kirsi Halla-Seppälä

kirsihs mv

Kirsi Halla-Seppälä

Kirsi on toiminut astrologina sekä kirjoittanut ja luennoinut hyvinvoinnista ja elämäntaidosta yli 25 vuotta. Hän on Suomen Ammattiastrologit ry:n entinen puheenjohtaja, nykyinen varapuheenjohtaja ja pitkäaikainen jäsen, hänellä on yliopistotutkinto ratkaisukeskeisestä psykoterapiasta (PGD in Solution Focused Therapy) ja vuosien kokemus terapeuttisesta työstä. Tällä hetkellä Kirsi kouluttaa astrologeja shamanistisen astrologian koulutusohjelmassa, ohjaa Sydänyhteys® -ryhmiä ja tekee shamanistisia matkoja sekä astrologisia tulkintoja asiakkaille.