Voi mikset sä tullutkaan?

On työilta vastaanotollani. Olen tullut sinne hyvissä ajoin kanavoimaan tilaan oikeaa energiaa ja virittymään tuleviin asiakkaisiin. Kynttilät palavat, rauhallinen musiikki soi taustalla, ilmassa on hento patsulin ja ylang ylangin tuoksu. Kymmenen minuuttia asiakkaan saapumiseen, ja olen yhtäaikaa innoissani ja myös vähän jännittynyt. Jokaisen asiakkaan kohtaaminen on ainutlaatuinen tapahtuma, kuin vuorovaikutteinen tilataideteos, jossa lähes poikkeuksetta tapahtuu jotain kaunista ja ihmeellistä, jota ei voi sanoin tavoittaa. Olen syvässä meditatiivisessa tilassa, mutta samanaikaisesti valppaana tietoisuuden kentässä, kanavat auki sille verbaaliselle ilotulitukselle, jonka muodossa tulkinnat usein tulevat. Kello on viisi yli. Vedän itseäni tietoisesti enemmän takaisin päivätajunnan piiriin ja alan kurkkia ikkunoista näkyykö asiakasta jossain pihalla. Ei näy. Odottelen vielä tovin. Kello on viisitoista yli. Tartun puhelimeen ja alan laittaa tekstiviestiä. Kenties jotain on sattunut, ehkä hän on eksynyt tai liikenteessä on tullut jotain yllättävää eteen. 

*

Olen vuosien saatossa tottunut siihen, että asiakkaani ovat vastuuntuntoisia aikuisia, pitävät huolen sovituista asioista, tulevat ajallaan, maksavat tekemästäni työstä ja yllättävien muutosten edessä peruvat varaamansa ajan riittävän ajoissa, että ehdin saada toisen asiakkaan heiltä vapautuneelle asiakaspaikalle. Tunnen valtavan suurta arvostusta ja lämpöä asiakkaitani kohtaan, ja osoitan tämän sillä, että olen myös heidän luottamuksensa arvoinen. Olen paikalla sovitusti ja hyvissä ajoin, valmistautuneena ja täysin paneutuneena heidän asiaansa. Vastaanottotilanteessa olen 100% läsnä ja pyrin kohtaamaan asiakkaan syvästi henkilökohtaisella tasolla ja täyttämään kokonaisvaltaisesti heidän tarpeensa ja odotuksensa työni suhteen.

Annan työssäni kaikkeni ja rakastan sitä. Haluan sydämeni pohjasta auttaa, olla oikeasti hyödyksi, haluan puhua asioista jotka ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja ajankohtaisia, ja puhun niistä suoraan, rehellisesti, ytimekkäästi ja käytännönläheisesti. Jotta tämä olisi mahdollista, olen kouluttanut itseäni ja maksanut koulutuksistani useita kymmeniä tuhansia euroja. Olen perustanut yrityksen, hankkinyt työhuoneen, rakentanut toimintaani vuosia, maksanut veroja ja ylittänyt mukavuuskynnykseni aina uudestaan ja uudestaan kun kyseessä on ollut kirjanpitoon, laskutukseen tai markkinointiin liittyviä asioita. Pienyrittäjänä tuntuu usein, että on yhtäaikaa monta eri työtä ja koko ajan töissä, mutta rahaa tulee vähemmän kuin normaalia keskivertopalkkaa saava ihminen ansaitsee.


Annan työssäni kaikkeni ja rakastan sitä.


Ja nyt päästään siihen miksi kirjoitin tämän tekstin. Olen hämmentynyt, ihmeissäni ja vähän surullinen. Se alkoi jo viime syksynä. Olin pitänyt itsestäänselvyytenä, että sovitut asiat pitävät ja kukaan ei jätä tulematta jos aika on varattuna. Olin kovin yllättynyt, kun syksyllä alkoi ilmaantua tilanteita, joissa joku ei tullutkaan. Joku ilmoitti aamulla ettei tule, joku vasta kaksi tuntia ennen tapaamistamme. Tänä vuonna olen ollut vasta reilun kuukauden töissä, ja yllättäviä ajan perumisia, perumattomia poisjääntejä ja muita minusta riippumattomia kimurantteja tilanteita on ollut nyt niin paljon, että on ollut pakko alkaa harkita työnkuvaa uudestaan.

Yleisenä käytäntönähän on ollut, että varattu aika maksetaan tilille ennakkoon niin, että se näkyy tililläni viimeistään 3 päivää ennen tapaamista. Mikäli varattua aikaa ei peruta ajoissa (24h) tai se jätetään kokonaan perumatta, maksua ei palauteta. Mutta nyt löydän itseni tilanteesta, jossa maksua ei ole suoritettu, varattuja aikoja ei ole peruttu ja istun tunti toisensa jälkeen vastaanotolla ihmettelemässä mitenköhän tämänkin tilanteen hoitaisi lempeästi ja ymmärtäväisesti, mutta niin että kuukausituloistani ei katoa kolmasosaa, ja on epävarmaa millä maksan seuraavan kuun vuokran.


Olin pitänyt itsestäänselvyytenä, että sovitut asiat pitävät ja kukaan ei jätä tulematta jos aika on varattuna.


Koska työni luonne on niin erityistä ja asiakastapaamiset kaikessa ihanuudessaan myös vaativia, minulla ei ole kovin montaa asiakaspaikkaa tarjolla viikossa. Olen mitoittanut työt niin, että saan juuri kuukausittaiset menot hoidettua, mutta ylimääräistä ei jää. Kun tästä yllättäen katoaa iso summa siihen, että varatut asiakaspaikat jäävät käyttämättä (samaan aikaan monet jonottavat vapaata aikaa viikkoja, jopa kuukausia), on pakko ryhtyä miettimään mitä voisi tehdä toisin. Ymmärrän erinomaisen hyvin sitä, että elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista; auto menee rikki, bussi ajaa kolarin, lapsi sairastuu, kissa kuolee, kalenteri häviää, puhelimesta loppuu akku ja sähköpostit menevät roskapostikansioon. Mutta kun nämä sattumukset johtavat siihen, että istun yksin vastaanotolla odottamassa ja ihmettelemässä, samalla kun moni odottaa malttamattomana milloin ajanvarauskalenteristani löytyisi vapaita aikoja, niin tilanne edellyttää korjaavia toimenpiteitä.

Kotisivuilleni on lähiaikoina tulossa muutoksia. Tähän asti palvelu on varattu ajanvarauskalenterini kautta ja maksu on suoritettu tilille asiakkaan omantunnon mukaan. Nyt käytäntöön tulee sellainen uudistus, että vastaanottoajat ja pääsyliput tilaisuuksiin ostetaan jo heti varauksen yhteydessä suoraan nettikaupasta. Koska tämän toteuttaminen tuo melkoisesti lisäkustannuksia, kattaakseni edes pienen osan niistä joudun tekemään kaikkiin voimassa oleviin hintoihin 5€ korotuksen.

En ollut tällaista suunnitellut enkä toivonut, mutta jotta voisin jatkossakin tarjota teille palveluitani, tähän suuntaan on nyt kuljettava. Ja kun kuuntelen intuitiotani uskon, että se tuo vielä mukanaan paljon uutta ja innostavaa. Kun energiani ei ole sitoutunut tasapainoilemaan yritystoiminnan kannattavuuden kanssa siksi, että joku on unohtanut maksaa ja tulla varaamaansa tapaamiseen, voin suunnata kaiken luomisvoimani palvelujeni ja uusien kurssien kehittämiseen, sekä esimerkiksi astrologiaa, elämäntaitoa ja henkistä kasvua käsittelevien blogiartikkelien kirjoittamiseen.

8 Comments

  1. Ammatinharjoittajana törmään jatkuvasti siihen etteivät asiakkaat halua maksaa. Palvelujani tilaavat pienet yhtiöt, kuitenkin yksityisyrittäjää isommat firmat. Mutta jopa yhtä valtion isoa instanssia olen joutunut patistamaan. Nyt näyttäisi taas 100 e tammikuun alussa tehdystä työstä jäädä Saamatta. Perintään menee aikanaan, mutta minulla ei Ole vara tehoperintään ja viivästysseuraamuksien permiseen. Tämä on tätä ja tätä se teettää kun meidät kaikki patistetaan ”yrittäjiksi”. Ja niin minustakin tulee entinen kirsin asiakas. Koska tällä menolla luetaan pelkkiä ilmashoroskooppeja.

    1. Hei Härkis! Yrittäjänä tosiaan joutuu kaikenlaisten haasteiden eteen, jotka eivät yleensä millään lailla liity siihen harjoitettavaan ammattiin. Itse en yrittäjyyttä vaihtaisi mihinkään, koetan vaan koko ajan muokata toimintaa niin, että voisi keskittyä siihen omaan intohimoalaan, eikä menisi turhaa energiaa käytännön asioiden pyörittämiseen, varsinkin silloin kun asiat takkuavat. Kaikkea hyvää sinulle. ♡

  2. Niin tuttu tilanne vaikka houkan toisin. Jokatapauksessa puheet ja teot vastaavat yhä vähemmän toisiaan ja se on ikävä havaita. Ehkä juuri se kyky asettua toisen asemaan puuttuu ja välinpitämättömyys lisääntynyt. Mietin juuri itsekin, että mitä ja miten jatkaa.
    Hienoa, että kirjoitit. Ehkä ihmiset heräävät ajattelemaan. Vastuu on kaikesta.

    1. Kiitos Carmila kommentistasi, olen itsekin miettinyt kovasti tuota toisen asemaan asettumista. Se tuntuu usein käytännössä olevan niin vaikeaa. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon! ♡

  3. Uskon, että tää jättää kivasti lisää energiaa myös itse työhön kun niitä käytännön juttuja ei tarvitse stressailla epävarmuustekijöiden takia. Hyvä sä! Toivottavasti löydän itseni joskus itseni sieltä sun asiakkaan roolista! :)

    1. Hei Mira! Kiitos ihanasta kommenistasi, olet niin oikeassa tässä mitä sanot. Ja lämpimästi tervetuloa vastaanotolle tai kurssille tai johonkin iltatapahtumaan. ♡

  4. Just oikein! Hyvä. Oikeudenmukaisuutta ja simppeliyttä, se ei ole kenellekään vahingoksi.
    Suojelusta sulle.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *