Kokemuksellinen tieto

Eräs Sydänyhteys -transformaatioprosessissa parhaillaan mukana oleva henkilö sai omakohtaisen kokemuksen siitä, että maailma on harhaa ja olemme unessa. Tässä sen inspiroimana aihetta käsittelevä kirjoitus:

Eivät ne pyhimykset ja mestarit turhaan puhu heräämisestä. Mutta mitä ”herääminen” on? Voiko sitä ymmärtää tai voiko siitä edes puhua, ellei ole itse kokenut sitä?

Vaikka olisit lukenut kuinka monta kirjaa ja ollut kuinka monella kurssilla, missä joku kertoo – toivottavasti – omasta kokemuksestaan millaista on herätä tai edes kokea heränneitä tiloja, niin ei herääminen ole sinulle totta, ennen kuin sinulla on siitä omakohtainen kokemus. Ennen omaa kokemusta asiasta, se on siis pelkkä ajatus.

Mikään ulkoa kuultu tai opittu ei ole oikeaa, elävää tietoa, ennen kuin kokee sen todeksi itsessään. Siksi kaikki ”henkinen oppiminen” missä on kyse siitä että saa uusia ajatuksia, mielikuvia ja käsitteitä päähänsä, ei ole mitään henkistä kasvua. Näkeminen on. Omakohtaiset kokemukset ovat.

Näin ollen hänelle, joka ei ole kokenut heräämistä, herääminen on pelkkä abstrakti käsite, jonka kanssa mieli voi leikitellä – ei totta vaan pelkkä sana ja sarja siihen liitettyjä ajatuksia. Mikään määrä aihetta käsitteleviä kirjoja, keskusteluja tai ajattelua ei tee hänelle heräämisestä totta. Kovin usein erehdymme pitämään sanoja, ajatuksia tai käsitteitä tosina, mutta ainoastaan oma kokemus jostakin asiasta tekee sen meille todeksi ja silloin siitä tulee todellista, elävää ja omaksuttua tietoa.

Ennen kokemusta ajattelit ja luulit. Kokemuksen jälkeen tiedät.


Pakko näin Vesimiehessä (=objektiivinen tieto, tiede) perääntyvän Merkuriuksen (=väärinkäsitykset) aikaan mainita, että ”tieto” josta tässä yhteydessä puhun ei tarkoita tietoa objektiivisessa mielessä, esim. tietoa jostain faktasta tai tieteellistä tietoa tai totuutta jostain asiasta. Tässä puhun siitä mikä itselle on oman kokemuksen kautta totta. Esimerkkinä että vaikka olisin kuullut tai lukenut asiasta, en voi tietää mitä ”märkä” tarkoittaa, ellen ole kastunut tai puristellut märkää rättiä. Oma kokemus tekee asiasta omakohtaista tietoa ja antaa tuntuman siihen mistä on kyse. Sitten on erikseen jokin yleisesti määritelty, faktapohjainen tutkimuksin todennettu tieto ja totuus siitä mitä ”märkä” on, mutta tässä en puhu nyt siitä. (En koskaan puhu siitä.)